| Transitieatlas | Niet ingelogd | Nieuw account | Inloggen

Nieuwe, hippe uitgaansgelegenheid in Stad.

Introtekst: 
Heeft u zin in een nieuwe uitgaansgelegenheid? Dat kan, sinds kort is Groningen een nieuw soort café rijker.
Hoofdtekst: 

De stad kent namelijk sinds december vorig jaar een aparte horecagelegenheid, de Minute Bar aan de Steentilstraat 46. Het is een anti-café. Dat is een café waar je niet meer betaalt per consumptie, maar voor de tijd die je er doorbrengt. Die tijd wordt bijgehouden op een pasje waarmee je bij aankomst en vertrek in- en uitcheckt. De aanwezigheidsprijs is € 0,05 per minuut, omgerekend per uur is dit € 3,- per persoon.

Waar komt dit idee vandaan? Eigenaar Sander Huisman heeft het concept in het buitenland opgepikt. Het concept is daar al een groot succes, vooral onder studenten en start-ups. Hij ziet het als een welkome aanvulling op het bestaande horeca-aanbod in de stad. De realisatie van zijn idee kwam via crowdfuning tot stand. Het idee is overigens niet nieuw in Nederland, Den Haag ging Groningen voor.

Wat staat er op de menukaart? Koffie, thee, limonade en een aantal andere kleine versnaperingen. Afhankelijk van de wens van de klant kan deze ook iets anders krijgen. Opmerkelijk: er wordt geen alcohol geserveerd. Het kosteloos aanbieden hiervan is niet rendabel. Huisman wil de prijzen vooreerst laag houden om de klant te laten wennen aan het idee. Voordeel van deze prijsstelling: hoe sneller je drinkt, hoe goedkoper het wordt.

Nuttige extra’s: een relaxte atmosfeer en gratis highspeed- internet/Wifi .

De officiële opening van de Minute Bar is deze maand.

Met dank aan GIC.

 

Rianne Schuurman, bestuurslid Communicatie bij Noorden Duurzaam

Introtekst: 
Rianne Schuurman is zelfstandig professional op het gebied van communicatie en duurzaamheid. De interesse voor duurzaamheid zit er al lang in en zit in haar loopbaan verweven. Vorig jaar is ze aangesloten bij de vereniging en in november is ze officieel benoemd tot bestuurslid.
Hoofdtekst: 

Wereld verbeteren
Als kind zag Rianne programma’s over ontwikkelingslanden en wist toen al dat ze daar wat voor wilde gaan doen. Tijdens haar studie aan de School voor Journalistiek werd ze vrijwilliger voor Foster Parents Plan en liep ze voor deze organisatie stage op een veldkantoor in Honduras, een van de armste landen ter wereld. Rianne: “Daar heb ik gezien hoe belangrijk een goede samenwerking is in de strijd tegen armoede.” Een paar jaar later ging ze als persvoorlichter aan de slag bij Cordaid/Memisa. Tijdens persreizen naar onder meer Zambia, Malawi en Oost Europa werd ze geconfronteerd met armoede en ziekten die in Nederland al lang prima te behandelen zijn. ‘Maar ook daar zag ik wat voor kracht er in mensen zit en hoe mensen samen in staat zijn om verandering te bewerkstelligen.”

Duurzaam programma
Niet allen de zorg voor mensen maar ook die voor het milieu vindt Rianne belangrijk. “Het is de bedoeling dat we zo lang mogelijk op een gezonde en duurzame manier op deze wereld kunnen leven. Dat betekent dat we niet alleen goed voor elkaar en onszelf maar ook goed voor de aarde moeten zorgen.” Nadat Rianne 15 jaar geleden met haar gezin Rotterdam verruilde voor de provincie Groningen, kwam ze als communicatieadviseur in het Martini Ziekenhuis terecht. Daar werkte ze, voordat ze vorig jaar voor zichzelf begon, de laatste vijf jaar als manager Communicatie én was ze voorzitter van het strategisch programma Duurzaamheid. Rianne: “Ziekenhuizen zijn zorgbedrijven die grote impact hebben op het milieu, kijk alleen al naar het energieverbruik en de afvalproductie. Dus aan hen ook de taak om maatschappelijk verantwoord te ondernemen en aandacht te besteden aan duurzaamheid. Vanuit het duurzaamheidsprogramma onderzochten we hoe het Martini Ziekenhuis een rol kon spelen op het gebied van duurzame ontwikkelingen.”

Lidmaatschap Noorden Duurzaam
Vanuit het duurzaamheidsprogramma maakte Rianne kennis met Noorden Duurzaam. Het ziekenhuis werd lid en startte een duurzaamheidstafel, samen met twee andere Groningse ziekenhuizen. Rianne: “Ik vond Noorden Duurzaam een interessante vereniging met bevlogen mensen. Het bij elkaar brengen van verschillende partijen om samen te komen tot duurzame transities sprak mij erg aan. Juist met het duurzamer maken van een hele keten kun je zoveel meer impact hebben op het gebied van people, planet en profit.”

Bestuurslid Communicatie
In 2015 is ze zelfstandig ondernemer geworden. Het bestuur was op zoek naar een bestuurslid uit het communicatievakgebied en vroeg Rianne deze rol te vervullen. “Ik was enthousiast over de vereniging en wilde me daar zeker aan verbinden. Na een constructief en positief gesprek met het bestuur heb ik besloten deze functie aan te nemen.” In het najaar van 2015 heeft ze de cursus Tafelbegeleider gevolgd zodat ze de vereniging nog beter leerde kennen.

Door aan te sluiten bij ND creëert u voor uzelf en uw bedrijf nieuwe mogelijkheden. Hoe gaat u hier optimaal gebruik van maken?
“Ik vind het van belang persoonlijk een bijdrage te leveren aan duurzaamheid. Dat kan in het klein door in je eigen ‘huishoudelijk bedrijf’ maatschappelijk verantwoord te ondernemen door bijvoorbeeld zonnepanelen op je dak te installeren, afval te scheiden en elektrisch te rijden, maar het kan ook in groter verband via een vereniging die partijen in de drie noordelijke provincies bij elkaar brengt. Noorden Duurzaam is voor mij een vereniging met interessante doelen en het enthousiasme van de leden en het bestuur werkt aanstekelijk. Ik leer veel van de vooruitstrevende initiatieven en projecten van de diverse tafels en ik denk dat dat het belangrijkste is op dit gebied: innovatie. Via research en development in de bedrijven én samenwerking binnen de vereniging komen we tot allerlei nieuwe mogelijkheden die bijdragen aan een duurzame toekomst voor mens en milieu, op bijvoorbeeld het gebied van energie, voedsel, de zorg en stedelijke ontwikkeling Noorden Duurzaam biedt hiervoor een mooi platform!”

 

Nieuwe open source quick scan voor communiceren over duurzaamheid

Introtekst: 
Ondernemers in Noord-Nederland kunnen sinds kort met een gratis digitale scan meten hoe duurzaam hun bedrijf is en hoe goed zij hierover communiceren. Deze scan is ontwikkeld door CODIN (Contactnet Duurzame Innovatie Noord-Nederland; voorloper van Noorden Duurzaam) in samenwerking met Syntens en drie ‘duurzame’ noord-nederlandse communicatieadviesbureaus: Groot Haar + Orth, Statement en Comm’Art.
Hoofdtekst: 

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Bedrijven, overheden en instellingen zetten steeds meer in op de verduurzaming van hun inkoop, productieprocessen en bedrijfsvoering. Als ze hierover vervolgens op passende wijze communiceren, is dat gunstig voor hun naamsbekendheid, zichtbaarheid en imago. Helaas is de praktijk vaak anders: organisaties die actief duurzaam ondernemen vergeten hierover te communiceren en organisaties die vrijwel niets doen, voeren het hoogste woord. Tijd voor actie!

Open source
Drie noord-nederlandse communicatieadviesbureaus bundelden hun kennis en ervaring op MVO-gebied en ontwikkelden samen met CODIN en Syntens de gratis en open source scan. Deze bestaat uit 32 vragen, die ondernemers en managers in circa 10 minuten zélf kunnen invullen. Zodra alle vragen zijn beantwoord, laat een grafiek zien hoe de organisatie ervoor staat. Hoe groener de grafiek, des te duurzamer de onderneming en des te beter de communicatie. Laat de grafiek rode of oranje kleuren zien, dan valt er nog wat te verbeteren en zal er een tandje bijgezet moeten worden.

Free publicity
Bij communicatie over duurzaamheid gaat het om het vinden van de juiste balans: niet teveel communiceren, maar ook zeker niet te weinig. Sommige organisaties zijn actief bezig met de verduurzaming van hun bedrijfsvoering, maar communiceren daar niet of nauwelijks over. Zij doen zichzelf daarmee tekort en laten kansen liggen op het vlak van free publicity, zichtbaarheid en imagoverbetering. Andere organisaties doen vrijwel niets op het gebied van MVO, maar schetsen in hun communicatie een beeld van een groene, duurzame en maatschappelijk verantwoord onderneming. Dit wordt green washing of window dressing genoemd. Vroeg of laat vallen deze organisaties door de mand. Eerlijkheid duurt het langst en is dus het meest duurzaam.

Professionele hulp
Hoewel de zelfscan slechts een globaal beeld geeft van de situatie, zet ze wel aan tot nadenken en geeft ze richting aan eventuele vervolgstappen. Ondernemers en managers kunnen daarbij professionele hulp inschakelen. Bijvoorbeeld via een innovatieadviseur van Syntens, die hen op weg kan helpen bij het verduurzamen van onder andere inkoop, innovatie en productie. Voor het optimaliseren van de communicatie richting in- en externe stakeholders kan men terecht bij één van de drie betrokken communicatieadviseurs. Door regelmatig te publiceren over de MVO-ambities, -activiteiten en -resultaten, kunnen bedrijven en organisaties positieve aandacht krijgen en kunnen naamsbekendheid, zichtbaarheid en imago structureel verbeteren.

Bijlage: publicatie in VNO-NCW NoordNieuws, nummer 1, 2013

BijlageGrootte
vnoncw_noordnieuws_codin.pdf1.52 MB
 

Innovatieve Groningse software maakt energieverbruik kartonfabriek inzichtelijk

Introtekst: 
De in Oude Pekela gevestigde kartonproducent Smurfit Kappa heeft het energieverbruik van haar productielijn inzichtelijk gemaakt met het hard- en softwaresysteem EnerGQ dat is ontwikkeld door het Groningse bedrijf QpoT. Door de inzet van het innovatieve systeem hoopt Smurfit Kappa 5 tot 10 procent te besparen op het energieverbruik. Het pilotproject is opgezet met ondersteuning van Agentschap NL.
Hoofdtekst: 

Smurfit Kappa heeft in Oude Pekela een machine staan van maar liefst 200 meter lang en 7 meter hoog met daarin zo’n 200 elektromotoren. Door deze omvang is het moeilijk om zicht te houden op het functionele energieverbruik. Om dit voor de medewerkers inzichtelijk te maken zijn sensoren in de machines aangebracht die data verstrekken over de verschillende parameters en het energieverbruik. Deze gegevens worden door de nieuwe software verwwerkt en teruggekoppeld aan degene die de machines instelt.

Lees verder op:

 

Bijeenkomst Duurzame initiatieven Drenthe 14 april 2011

Introtekst: 
Op 14 april organiseert de Natuur en Milieufederatie Drenthe een dinerbijeenkomst voor duurzame initiatieven in Drenthe. Deze bijeenkomst is de aftrap voor het nieuwe netwerk van duurzame initiatieven in Drenthe.
Hoofdtekst: 

In Drenthe gebeurt veel op het gebied van duurzaamheid: energiedaken, elektrische motoren, verpakking van biomaterialen, rijden op groen gas, passief bouwen, duurzaam recreëren noem maar op. Maar waar zitten deze initiatieven? En wie zijn er bij betrokken?

De Natuur en Milieufederatie Drenthe zet de initiatieven letterlijk op de kaart en organiseert inspirerende bijeenkomsten voor het netwerk van duurzame initiatieven. Op 14 april worden er verschillende presentaties gegeven vanuit het bedrijfsleven. Desso vertelt over zijn Cradle to Cradle aanpak, maar ook de Drentse bedrijven Watter en Green Meet*s doen hun verhaal. Tijdens een interview wordt verkend wat organisaties als TCNN, Kamer van Koophandel, Syntens, AgentschapNL, CODIN en de provincie Drenthe voor bedrijven met duurzame initiatieven kunnen betekenen.

Netwerken
Op deze avond gaan bedrijven ook zelf aan de slag. Er is volop gelegenheid om te netwerken. Twee interactieve elementen in het programma helpen daarbij: “Speed daten” en “Zet uzelf op de kaart”.

Digitale kaart
Tijdens deze avond wordt ook de digitale kaart “Duurzame initiatieven Drenthe” gepresenteerd. Op deze digitale kaart kunt u zien wie de duurzame initiatiefnemers in Drenthe zijn. Bent u ook een duurzame initiatiefnemer en staat u nog niet op de kaart? U kunt zich aanmelden via het online aanmeldformulier: http://www.nmfdrenthe.nl/NatuurenMilieufederatieDrenthe/Themas/Bedrijven...

Informatie dinerbijeenkomst
Wilt u zich aanmelden voor de dinerbijeenkomst? Dat kan door een email te sturen naar info@nmfdrenthe.nl, onder de vermelding “ Bijeenkomst duurzame initiatieven”. Geef in de email ook aan of u vis, vlees of vegetarisch wilt. De kosten voor deelname aan de bijeenkomst zijn 20 euro.

Meer informatie

 

KWR opent vestiging in Leeuwarden

Introtekst: 
Het kennisinstituut van de Nederlandse drinkwaterbedrijven start in april een vestiging in Leeuwarden, met een sterke focus op watertechnologie. Deze vestiging versterkt de band met kennispartners en opdrachtgevers in de noordelijke regio, waar Leeuwarden zich ontwikkelt tot een vooraanstaand kenniscentrum van watertechnologie in Europa.
Hoofdtekst: 

Met de nieuwe vestiging in Leeuwarden intensiveert KWR zijn samenwerking met opdrachtgevers (overheden, waterschappen, drinkwaterbedrijven en industrie) en onderzoekspartners die gevestigd zijn in het noorden van het land. Leeuwarden streeft ernaar dé Europese hoofdstad op het gebied van watertechnologie te worden en heeft inmiddels een respectabele kennisinfrastructuur opgebouwd. Jos Boere, hoofd van KWR’s kennisgroep Watertechnologie: “Met een lokaal Leeuwarder KWR-team vervullen we een sterk complementaire rol met Wetsus, het centre of excellence voor duurzame watertechnologie. KWR helpt hierbij doorbraaktechnologieën toepasbaar te maken, vooral voor eindgebruikers.

(Bron: KWR)

Lees verder op:

 

Van Gorcum introduceert nieuw MVO tijdschrift

Introtekst: 
Informatieplatform voor ondernemers (MKB en middelgrote organisaties) die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen en voor managers en medewerkers die MVO-beleid maken en toepassen.
Hoofdtekst: 

Thema's:
- Innovatie en nieuwe producten
- Inkoop en logistiek
- Marketing en communicatie
- HR/Personeel & Organisatie
- Management en strategie

 
Socials