| Transitieatlas | Niet ingelogd | Nieuw account | Inloggen

Bent u als ondernemer duurzaam bezig? En vertelt u dit ook? Doe de CODIN-zelfscan!

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Bedrijven, overheden en instellingen zetten in op duurzaamheid. Ze verduurzamen hun inkoop, productieproces. Hun bedrijfsvoering, hun producten. Als ze slim zijn, communiceren ze hierover met hun omgeving.

CODIN heeft samen met drie communicatieprofessionals een zelfscan ontwikkeld. U vult hieronder 32 vragen in, dat kost u tien minuten tijd. In één oogopslag ziet u hoe uw organisatie er globaal voor staat op het gebied van duurzaam ondernemen én duurzaam communiceren. Let wel: de scan is een blikverbreder die u aanzet tot denken.

JaDeelsNeeWeet nietN.v.t.
Het duurzaam maken van mijn bedrijf vind ik persoonlijk van groot belang.
Duurzaamheid staat letterlijk genoemd in de missie en visie van mijn bedrijf.
Ik zie duurzaamheid als aanjager voor innovatief denken binnen mijn bedrijf.
Mijn medewerkers staan achter de 'duurzaamheidsgedachte' binnen het bedrijf.
Mijn bedrijf is aangesloten bij een instantie die zich concreet bezig houdt met duurzaamheid (MVO Nederland, CODIN, PMOG, Noordbaak, etc.
We bezoeken bijeenkomsten over duurzaamheid.
Ik ben niet alleen binnen mijn bedrijf met duurzaamheid bezig, maar ook thuis.
JaDeelsNeeWeet nietN.v.t.
Ik volg de duurzame ontwikkelingen op mijn vakgebied en ben constant bezig om mijn bedrijf verder te verduurzamen.
We hebben kennis in huis om duurzame producten of diensten te kunnen ontwikkelen en leveren.
We hebben de mogelijkheid om energiebesparend te werken
Ons afval kunnen we duurzaam afvoeren (gescheiden, met een duurzame verwerking)
We hebben duurzaamheidcertificeringen op het gebied van MVO, producten, werkwijzen.
Ik kan kort en krachtig uitleggen hoe wij over duurzaamheid denken en wat we er concreet aan doen.
Mijn medewerkers kunnen kort en krachtig uitleggen hoe wij over duurzaamheid denken en wat we er concreet aan doen.
Ik heb een duurzaam bedrijf en heb geen moeite om dit voor het voetlicht te brengen.
JaDeelsNeeWeet nietN.v.t.
Op alle afdelingen van mijn bedrijf worden door mijn medewerkers besluiten genomen waarin ze onze keuzen ten aanzien van duurzaamheid zijn verwerkt (inkoop-, personeelbeleid etc).
Ik maak duurzame producten/concepten (C2C, bio-based, biologisch, fair trade, energiezuinig, afval besparend, etc.).
Ik koop en gebruik zo veel mogelijk duurzame producten/concepten (C2C, bio-based, biologisch, fair trade, energiezuinig, afval besparend etc.).
Mijn personeelsbeleid is duurzaam (scholing, arbo omstandigheden, mensen met een beperking krijgen kansen, geen discriminiatie)
Duurzaamheid is een belangrijk criterium bij onze product- en dienstenontwikkeling.
JaDeelsNeeWeet nietN.v.t.
Op onze website staan visie- en missieteksten waarin duurzaamheid een prominente plaats heeft.
Ik leg regelmatig kort en krachtig uit hoe wij over duurzaamheid denken en wat we er concreet aan doen.
Op onze website staat duidelijk omschreven hoe wij over duurzaamheid denken en wat wij er concreet aan doen.
In onze communicatiemiddelen staat meestal het aspect duurzaamheid vermeld.
We hebben onze duurzaamheidcertificeringen op het gebied van MVO, producten, werkwijzen, etc. in onze communicatiemiddelen opgenomen.
Op belangrijke bijeenkomsten over duurzaamheid is mijn bedrijf vertegenwoordigd.
Wij hebben beleid voor duurzaamheidscommunicatie waarin we doelgroepen, boodschappen, mix en planning benoemen.
Ik gebruik duurzaamheid als marketinginstrument en als mogelijkheid om positief in de publiciteit en in het nieuws te komen.
JaDeelsNeeWeet nietN.v.t.
Klanten en andere belanghebbenden vinden ons omdat ze zoeken op duurzaamheid.
Klanten en andere belanghebbenden beschouwen ons als geestverwanten in het streven naar duurzaamheid.
We krijgen geregeld aandacht in de media voor onze inzet voor duurzaamheid.
Onze klanten en andere belanghebbenden beschouwen ons als experts op gebied van duurzaamheid.
Sollicitanten hechten waarde aan onze inzet op duurzaamheid.
Onze medewerkers zijn trots op onze inzet op duurzaamheid.
Onze inzet op duurzaamheid betaalt zich terug in loyaliteit van klanten, waardering van andere belanghebbenden, marktaandeel, omzet, rentabiliteit, continuïteit.

Resultaat

Hier komt de resultaatgrafiek. Javascript moet AAN staan. Gebruik Ctrl+P voor printen.
Alle antwoorden wissen.

Kijk eens aan: uw waarderingen krijgen vorm in een grafiek. Hoe meer groen, hoe duurzamer u onderneemt en communiceert. De rode vlakken waarschuwen: hier kunt u nog een tandje bij zetten.

Natuurlijk, de zelfscan geeft slechts een globaal beeld. Nuance en diepgang ontbreken. Maar als het goed is, zet het u wel aan tot denken. Over uw inkoop, uw bedrijfsvoering, uw producten. En natuurlijk: uw communicatie.

Als de zelfscan u daadwerkelijk tot denken aanzet, is doordenken en doen een logische vervolgstap. U kunt hierbij de hulp inroepen van professionals. Bijvoorbeeld een innovatieadviseur van Syntens. Die helpt u verder op weg met het verduurzamen van verschillende bedrijfsaspecten; duurzaam inkopen, duurzaam innoveren, duurzaam netwerken. Voor de opwaardering van uw communicatie over duurzaamheid kunt u terecht bij een van de drie communicatieadviseurs die samen met CODIN de zelfscan hebben ontwikkeld. Zij helpen u op weg om uw omgeving te vertellen dat en hoe u duurzaam onderneemt. Van mission statement tot logo, van folder tot nieuwsbrief, van netwerk tot website: alles komt dan aan bod.

Zet denken u aan tot doen? Vraag terugkoppeling!

Of kijk op www.codin.nl/duurzaamheidscommunicatie voor meer bureaus.

Voor communicatieadviseurs

Deze zelftest is open source en kan onder voorwaarde van bronvermelding in originele of aangepaste vorm worden overgenomen voor intern of commercieel gebruik. Zie www.codin.nl/zelfscan-stand-alone voor een copieerbare versie en www.codin.nl/zelfscan-duurzaam-communiceren-projectpagina voor info over het project (incl. persbericht).
De zelfscan is ontwikkeld door de werkgroep Duurzaamheidscommunicatie van CODIN: Ton Groot Haar (Groot Haar + Orth, Leeuwarden), Ron Overbeek (Statement, Groningen), André Staas (Comm'Art, Assen), Cinty Visker (CODIN), Peter Bootsma (CODIN).

00000000000000000000000000400.75600.2501.254.250.50.500.7530.500.251.54.751.250.250.251.2532.250.250000000000000000000000000010330111400012010440003400301.66666666666674.66666666666670.333333333333330.3333333333333301.33333333333334.33333333333330.333333333333330012.333333333333300.66666666666667023.66666666666672.33333333333330222.33333333333330.333333333333330.333333333333330000000000000000000000000000000000000000000000000000
CAPTCHA
Deze vraag is om spam op deze website te voorkomen. Mededeling voor spammers: Please note: ALL new accounts and all submissions are checked manually to prevent spam.
Image CAPTCHA
Voer de lettertekens in (niet hoofdlettergevoelig).
 
Socials