| Transitieatlas | Niet ingelogd | Nieuw account | Inloggen

“Burgers moeten ook kunnen profiteren van subsidie”

Introtekst: 
Moeten burgers niet veel meer kunnen profiteren van subsidies voor de bouw van windparken ? Op die manier profiteren zij mee van de eventuele winst die met deze parken wordt gemaakt. Plus: het is een echte prikkel om de bouw van deze parken van de grond te krijgen. Willem Smelik, bestuurder bij beleggingsfonds Meewind is er een groot voorstander van.
Hoofdtekst: 

De Rijksoverheid moet bij het uitschrijven van tenders voor windparken op zee voortaan verplichten dat burgers ook mee kunnen investeren. “Twintig procent van het benodigde geld om windparken te financieren moet dan afkomstig zijn van particulieren en lagere overheden. Dit verhoogt de betrokkenheid van burgers bij duurzame energieproductie. Zij kunnen dan ook profiteren van het rendement en niet alleen blijven kijken naar de hoge subsidiebedragen die naar grote bedrijven gaan”, aldus Willem Smelik, bestuurder bij beleggingsfonds Meewind. Hij deed zijn oproep in een brief aan minister Henk Kamp van Economische Zaken en de Tweede Kamer.

Bij de tender voor de windparken voor de Zeeuwse kust, waarbij de eerste twee delen van de Borssele concessie inmiddels zijn gegund aan DONG Energy, werd de Nederlandse burger niet bij voorbaat als investeerder betrokken. “In onze visie zou het goed zijn als elke Nederlander de kans krijgt om mee te doen en mee te delen”, aldus Willem Smelik. “Deelname door burgers bepaalt voor een groot deel het gevoel bij de parken. Is het ‘ons’ park, waar we zelf aan hebben bijgedragen? Of is het ‘hun’ park dat ons alleen maar geld kost?”

Bij windprojecten op land kunnen burgers in veel gevallen wel financieel participeren. Dit dankzij de motie van CDA Kamerlid Agnes Mulder (2014), waarin zij de minister vroeg de totstandkoming van de ‘Gedragscode draagvlak en participatie wind op land’ te versnellen. Tevens riep zij op de betrokkenheid van burgers bij de ontwikkeling van windparken op land te vergroten.

Minister Kamp heeft tijdens het debat over de motie destijds zijdelings aangegeven dat hij verplichte burgerparticipatie bij de financiering van projecten op land niet wil opleggen. Toch wordt die mogelijkheid veelal wel geschapen en volgens de minister kan dat de acceptatie voor windenergie vergroten. Smelik: “Bij windparken op zee gaat het echter om vele miljarden subsidie die nu naar buitenlandse multinationals gaan. Dat is van een heel andere orde en om die reden roepen wij minister Kamp op financie?le participatie door burgers voortaan in de tenders wel verplicht te stellen.”

De animo voor duurzaam sparen en beleggen steeg in Nederland in tien jaar tijd van € 6,6 mld. naar € 29 mld. “Gezien deze groeiende animo voor groen beleggen, zouden projecten zoals Borssele volgens ons zomaar 40.000 particuliere beleggers kunnen aantrekken als de mogelijkheid mee te doen geschapen wordt.”, aldus Smelik. “Wij hebben zelf al 7500 Nederlandse participanten die in Belgische parken, aangrenzend aan de Borssele ontwikkeling, investeren, te weten Belwind, Nobelwind en Northwind.”

De participatie van burgers kan op diverse manieren, zo schrijft Meewind aan minister Kamp “Het zelf kopen van aandelen vanaf € 1.000,-, participeren via je energiemaatschappij of zelfs via een spaarsysteem bij de supermarkt in de vorm van koopzegels. Op deze manieren wordt deelname breed toegankelijk. Het gaat in onze visie bij burgerparticipatie om 20 procent echt eigenaar zijn.”

“Om speculatie te voorkomen is ons voorstel om de burgerparticipatie onder te brengen bij een bewezen, vertrouwde partij. De winnaar van de tender bepaalt echter zelf bij welke partij zij de 20 procent onderbrengt. Er is dan altijd een aandeelhouder die de belangen van de participant behartigt en betrokken blijft voor de hele levensduur van het windpark. Burgers die in nieuwe windparken investeren profiteren zo mee en bouwen daarmee een sterke eigendomspositie op.

“Kunnen Nederlandse burgers straks ook meedelen in de opbrengsten van de windparken waaraan zij zelf via de belasting aan heeft bijgedragen? Ons antwoord daarop zou ‘ja!’ zijn. Wij hopen dat u datzelfde positieve antwoord wilt geven en in de toekomstige tenders daaraan een verplichtend gevolg geeft”, aldus bestuurder Willem Smelik in de brief aan minister Kamp.

Meer info over participeren ? Check: https://meewind.nl/fondsen/regionaal-duurzaam/

 

The road to Paris (Part 2): What to expect?

Begin: 
maa 2 nov 2015 18:00
Eind: 
maa 2 nov 2015 21:00
In the second session, we will look at what can be expected from the coming negotiations in Paris. Now understanding what is happening behind closed doors, what can we expect will be the outcome this time? Will it be another disappointment like Copenhagen, or will it be a step in the right direction? And how do we know that countries comply with agreements and commitments?

December 2014: Lima. December 2015: Paris. Insiders know: this is about the negotiations under the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC). Others might wonder: UNFCCC? Paris? What is all the fuss about?

2015 will be a very interesting year, probably with lots of media reports on the ongoing climate negotiations. These two sessions should enable you to put what you read and hear in context, learning from experienced people in the field. You can sign up for individual sessions as well as for both.

The Road to Paris - Part 2: What to expect?

In the second session, we will look at what can be expected from the coming negotiations in Paris. Now understanding what is happening behind closed doors, what can we expect will be the outcome this time? Will it be another disappointment like Copenhagen, or will it be a step in the right direction? And how do we know that countries comply with agreements and commitments?

Chairman:

  • Prof. Hans Opschoor

Speakers:

  • Gerben-Jan Gerbrandy (European Parliament): Expectations from a European perspective
  • Ivo de Zwaan (head of the Dutch delegation (Ministry of Infrastructure & Environment)): The UNFCCC negotiation process, and the role of the Netherlands in it
  • René Lefeber (University of Amsterdam): How do we know whether countries comply with agreements and commitments?
  • Prof. Joyeeta Gupta (University of Amsterdam): Paris negotiations in relation to development and human right

VVM members € 42,50 / student members € 7,50 / Young professionals** € 22,50 / non members € 77,50 excluding VAT
**Young professionals are no student members and up to 35 years. When registering indicate your age.

Locatie: 
VVM bureau
Arthur van Schendelstraat 800
Utrecht, Utrecht
 

The road to Paris - What to expect? (2/3)

Begin: 
din 6 okt 2015 15:00
Eind: 
din 6 okt 2015 19:00
This second session will look at the so-called Intended Nationally Determined Contributions (INDCs, formerly known as “pledges”). Parties will expectedly submit their INDCs no later than early autumn. What have countries put forward in these INDCs to contribute to tackling climate change? Is that sufficient for the 2°C target? If not, where are the opportunities to close the gap? How are commitments and national contributions evaluated?

Costs:
VVM members € 42,50 / student members € 7,50 / Young professionals** € 22,50 / non members € 77,50 excluding VAT
**Young professionals are no student members and up to 35 years. When registering indicate your age.

visit all three meetings and pay only:
VVM members € 110,- / student members € 20,- / Young professionals** € 60,- / non members € 210,- excluding VAT

Locatie: 
VVM bureau
Arthur van Schendelstraat 800
Utrecht, Utrecht
 

Nationale Milieudag 2015: Echt Innoveren

Begin: 
don 11 jun 2015 10:00
Eind: 
don 11 jun 2015 17:00
Regelmatig komen er allerlei 'duurzame' innovaties in het nieuws, technologisch, maatschappelijk of een combinatie van beide. Mooi natuurlijk, maar zetten al die vindingen voldoende zoden aan de dijk om de grote maatschappelijke vraagstukken van de 21e eeuw op te lossen?

Economische groei overdekt met een duurzaam sausje werkt niet. De som van alle innovaties lijkt volstrekt onvoldoende om het einddoel – een wereld verlost van hardnekkige milieuproblemen – echt dichterbij te brengen. Het is hoog tijd dat we wakker worden uit die droom.

Onder het motto ‘wie is er bang voor het grotere plaatje’ gaat de Nationale Milieudag 2015 op 11 juni 2015 dieper in op deze ongemakkelijke waarheid. Centraal staat wat er écht nodig is om de belangrijkste milieuvraagstukken de wereld uit te helpen. Denk aan een energievoorziening zonder impact op klimaat en gezondheid, voldoende voedsel voor iedereen zonder aantasting van de biodiversiteit en grondstoffenbeheer zonder de voorraden uit te putten.

Locatie: 
Utrecht Science Park (de Uithof)
Heidelberglaan 1
Utrecht, Utrecht
 

Milieusubsidies

Informatie van de KvK over natuur- en milieusubsidies.

 

123subsidie.nl

Subsidiemogelijkheden voor bedrijven in Noord-Nederland, website van Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN).

 

Stichting Innovatie Alliantie

De stichting is opgericht om de kenniscirculatie tussen regionale partijen te bevorderen, in het bijzonder tussen kennisinstellingen als hogescholen, het mkb en publieke instellingen. Een van de ondersteunde regelingen is RAAK (Regionale Aandacht en Actie voor Kenniscirculatie), een regeling vanuit het Ministerie van OCenW. Deze regeling is gericht op versterken van de kennisbrugfunctie die deze instellingen kunnen hebben in de relatie tussen MKB-bedrijven en het totaal van de kennisinfrastructuur.

 

NIOF

De NIOF is bedoeld voor MKB-ondernemingen in de drie noordelijke provincies en ondersteunt verschillende soorten projecten (tussen haakjes het maximum aan kosten waarover in 2008 subsidie wordt verleend). 1) Inhuren van extern advies (€ 100.000 subsidiabele kosten per aanvraag). 2) Implementatie van een ontwikkelingstraject (€ 200.000 per aanvraag). 3) In dienst nemen van een kennisdrager (één aanvraag van € 50.000 per twee jaar).

 
Socials