| Transitieatlas | Niet ingelogd | Nieuw account | Inloggen

intro

Studenten elektrotechniek en werktuigbouwkunde aan de Hanzehogeschool zijn door Groningen Seaports ingeschakeld om de Eemshaven nog duurzamer te maken. De studenten zijn gevraagd oplossingen aan te dragen om afmerende bulkcarriers duurzame energie te laten gebruiken tijdens hun los- en laadwerkzaamheden in deze haven. Het verzoek heeft nu al originele en bruikbare suggesties opgeleverd.

body

Het gaat om vierdejaarsstudenten die in september zijn begonnen aan een introductieweek. Het leek de Havenmeester van Groningen Seaports een goed idee om jonge mensen, die vaak fris tegen zaken aankijken, uit te dagen mee te denken over maatregelen om de haven verder te verduurzamen. De vraag werd de studenten gesteld omdat, wanneer de nieuwe energiecentrales straks klaar zijn, er grote schepen met grondstoffen naar de haven zullen komen. Groningen Seaports wil dat de Eemshaven ook dan zo groen mogelijk blijft.
Volgens de Havenmeester verbruiken schepen energie terwijl ze zijn afgemeerd en er los- en laadactiviteiten plaats vinden. Probleem is dat voor grote schepen momenteel geen voorzieningen zijn om stroom van land af te nemen: die wordt tot nu toe door de schepen zelf opgewekt. Groningen Seaports zou echter graag zien dat de schepen dan groene stroom gaan gebruiken. Mogelijk dat dat in het jaar 2015/2016 een Europese verplichting wordt, en Groningen Seaports wil daar graag op vooruit lopen.
Technisch gezien is dat nog niet eenvoudig, omdat verschillende stroomsystemen aan elkaar gekoppeld moeten worden. Het is dus geen kwestie van ‘even een verlengsnoertje’ leggen. Hoe ingewikkeld het probleem is dat opgelost moet worden werd de studenten duidelijk uitgelegd door twee bedrijven: ABB bv te Rotterdam en Eekels TBI Techniek te Kolham.

(Bron: GIC)

Lees verder op:

 
Socials