| Transitieatlas | Niet ingelogd | Nieuw account | Inloggen
Logo of foto
Transitiecampagne

Fairtrade

Kengegevens
In het kortVerhogen van het marktaandeel van fairtrade producten in de gemeente Groningen en versterekn van het draagvlak hiervoor bij alle ketenpartijen.
WerkgebiedNoord-Nederland
Start
Gereed
StatusIdee.
BeheerRedactioneel
Beschrijving
Uit Voedselvisie gemeente Groningen: "In onze huidige voedingspatronen komt een aantal voedingsmiddelen voor, dat noodzakelijkerwijs van ver moet komen. Koffie, thee, cacao, bananen (en ander exotisch fruit), noten, etc. zijn vanwege het klimaat niet in Nederland te verbouwen. Op het gebied van internationaal ketenbeheer, gericht op integrale, sociale en ecologische duurzaamheid, zijn keurmerken ontstaan (Fairtrade, UTZ, FSC, MSC) die langzamerhand een plaats verwerven; vraag en aanbod groeien gestaag. De keurmerken garanderen producten die volgens duurzame principes geproduceerd zijn, waarbij de Fairtrade-certificering bijdraagt aan eerlijke handel. De gemeente Groningen is Fairtradegemeente omdat we een bijdrage willen leveren aan de bestrijding van armoede. Daartoe moeten inspanningen geleverd worden, die we faciliteren en ondersteunen. In het Collegeprogramma 2010-2014 is voorgesteld de titel ‘Fairtrade Gemeente’ in deze periode te willen behouden, wat ook in 2012 weer is gelukt. In de campagne worden ondernemers en burgers/consumenten gestimuleerd Fairtrade producten te (ver)kopen. Om het bewustzijn te vergroten richt de campagne zich op dezelfde doelgroepen als die in de voedselvisie genoemd worden: ondernemers, consumenten, jongeren. Door Fairtrade en regionaal voedsel aan elkaar te verbinden kunnen deze elkaar versterken."
Organisatie
Initiatiefnemers
Tafels
verwijzingaanbevelingondersteuningfinancieringbestuuruitvoering
Ketennetwerk Voedsel Stad en Ommeland / KT Voedsel Stad en Ommeland
 
Socials