| Transitieatlas | Niet ingelogd | Nieuw account | Inloggen
Werkgroep Huisvesting Onderwijs (WHO)
Kwesties van de gebiedstafel
Initiële
sortering
bij oprichting
van de tafel
1
Renovatie van schoolgebouwen is onbetaalbaar
Het rijk bekostigt nieuwbouw van scholen wel, maar renovatie niet. Schoolgebouwen worden daardoor voortijdig gesloopt, ook als cascohergebruik mogelijk is. Dit betekent onverantwoord grondstoffen- en energieverbruik, en de TCO voor het rijk is hierdoor hoger. Voor schoolbesturen, die duurzame ontwikkeling ook in het onderwijs een plaats geven, is dit een doorn in het oog.

Wat zijn kwesties?

Een kwestie in deze lijst is een duurzaamheidsvraagstuk binnen het onderwerp en het werkgebied van deze tafel. Kwesties vragen om respons.
  • Een kwestie kan een probleem zijn, maar ook een gemiste kans. Bijvoorbeeld een emissie, een verspilling, een sociaal onrecht, een cohesiegebrek, een onrendabiliteit, een risico. Of bijvoorbeeld een achterstand of gemiste kans in bewustwording, wetgeving, contacten, draagvlak, communicatie, financiering.
  • Een kwestie heeft een titel, een beschrijving en één of meer indicatoren. Een beschrijving kan in twee zinnen. De eerste zin zegt dan bijvoorbeeld iets over aard en oorzaak, de tweede iets over gevolg en proportie. Voorbeeld: “"Inzameling van luiers stagneert door onrendabele recycling. Daardoor is huisvuilverwerking aanzienlijk duurder en gaan herwinbare grondstoffen verloren."
  • Zijn er cijfers voorhanden? Dan kunnen er een of meerdere trendgrafieken bij een kwestie staan. Zie de tab Indicatoren voor een overzicht van alle indicatoren van deze tafel.
  • De kwesties worden handmatig of met het stemsysteem op prioriteitsvolgorde gezet, de meest dringende bovenaan. Kwesties kunnen geclusterd worden.
  • Het antwoord op een kwestie wordt hier niet benoemd, dat krijgt aandacht bij projecten, zie de tab Projecten. Een project kan een antwoord zijn op meerdere kwesties.