| Transitieatlas | Niet ingelogd | Nieuw account | Inloggen

Cafetaria Friet van Piet op naar CO2 neutraal ondernemen

Introtekst: 
Marco Agema is eigenaar van de Cafetaria Friet van Piet in Groningen. In 2004 heeft hij het bedrijf – opgericht in 1976 – van zijn ouders overgenomen. In de loop der jaren is het bedrijf steeds meer toegelegd op duurzaam ondernemen.
Hoofdtekst: 

Belang duurzame ontwikkeling
Duurzame ontwikkelen vormen verplichting zijn van je als individu op deze wereld. Nadenken over wat je neemt van de wereld en wat je teruggeeft. Ook in het ondernemerschap is dit van belang. Het vormt de rode draad in het bedrijf van Marco: “Waar ik kennis en kunde heb probeer ik zoveel mogelijk aan te passen en anderen te motiveren om duurzaam te ondernemen.”

CO2 neutraal ondernemen
Als duurzaamheidsmissie werkt Cafetaria Friet van Piet er naartoe om 1 januari 2019 CO2 neutraal te ondernemen. Dit proberen we te bewerkstelligen door duurzaam in te kopen (producten, energie, investeringen), zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn en producten uit de regio te halen. Daarnaast wordt er geprobeerd om de hele organisatie, de medewerkers, enthousiast te maken zodat ze er ook thuis wat mee gaan doen.

Duurzame kennis, inspiratie en inzichten
Marco heeft zijn cafetaria aangemeld bij Noorden Duurzaam om partners te vinden in de duurzame hoek. Marco: “In onze directe omgeving is weinig animo voor duurzaam ondernemen. Er zijn geen collega’s die het volledig oppakken. Hierdoor krijgen we weinig inspiratie uit ons eigen vakgebied”.

Via Noorden Duurzaam creëert hij de mogelijkheid om in contact te komen met bedrijven die dezelfde gedachtengoed hebben. Er kan veel van elkaar geleerd worden en nieuwe inzichten verkregen worden, ook vanuit andere beroepsgroepen. Noorden Duurzaam is één van de weinige netwerken m.b.t. duurzaamheid én is ook nog eens betaalbaar voor de kleine ondernemer.

Kiezen voor de meest duurzame optie
“Het is niet gemakkelijk om te “meten” hoe duurzaam ons bedrijf is. We hebben te maken met een switch. Waar we kunnen kiezen we voor de meest duurzame opties. Echter zijn er nog enorm veel producten en diensten waar op gebied van duurzaamheid ontwikkelingen nodig zijn. Daarom is van belang om hierover in gesprek te gaan met fabrikanten en leveranciers.” – aldus Marco.

In het nieuws
Marco is in de afgelopen twee jaar al heel wat keren geïnterviewd over het onderwerp duurzaam ondernemen. Interviews kwamen vanuit allerlei hoeken. Dit komt naar Marco’s zeggen voort uit het feit dat het om een vrij uniek verhaal gaat. Er zijn helaas nog heel weinig cafetaria’s die zoveel energie steken in het verduurzamen van hun onderneming.

De gemiddelde consument vindt het bijzonder om te lezen over een cafetaria met grote duurzame ambities. “Ik ben al een aantal jaren bezig het met omarmen en naar buitendragen van duurzaamheid. Sinds ik dit doe haal ik veel meer voldoening uit het vak. Dit komt o.a. doordat je weggaat van de geijkte paden, ontdekt wat daarbuiten mogelijk is en veel nieuwe inzichten en ervaring opdoet.”- aldus Marco.

Tafel voedselverspilling voor horeca-ondernemers
Het zou natuurlijk het mooiste zijn als er een tafel opgezet kan worden met cafetaria-ondernemers, echter lijken er nog niet veel van deze ondernemers zich bezig te houden met duurzaamheid. Daarom oppert Marco het idee om een tafel met horeca-ondernemers op te richten waarbij het onderwerp voedselverspilling bijvoorbeeld op tafel gelegd kan worden. Het is een belangrijk item, iets dat alle horeca-ondernemers verbindt. Het kan een aanjager zijn om over duurzaamheid te praten.

Marco: “Het is van groot belang dat we elkaar als medestanders zien in plaats van concurrenten. Mogelijk is het onderwerp voedselverspilling het opstapje om met andere bedrijven in gesprek te komen over duurzame ontwikkelingen binnen ons vakgebied.”

Van concurrent naar medestanders
Heel veel horeca-ondernemers blijven in hun eigen gebied zitten. Ze voelen niet de behoefte om kennis en ervaringen uit te wisselen. Veel van dit soort bedrijven denken te weten hoe het in elkaar zit. Maar is dat ook werkelijk het geval? Marco: “De supermarkt veegt ons, horeca, van de kaart. Ze zijn open op zondag en nu zelfs ook in de avonduren. Daar hebben wij last van! Het is dan ook van belang dat we de ogen niet sluiten, leren van de supermarkten en kijken wat we zelf kunnen oppakken. Noorden Duurzaam kan hierbij de verbindende factor zijn, zodat we samen ervoor kunnen zorgen dat de wereld er een stuk beter uit gaat zien.”

Bekijk het profiel van Cafetaria Friet van Piet: http://www.noordenduurzaam.nl/cafetaria-friet-van-piet

 
Socials