| Tafelatlas | Niet ingelogd | Nieuw account | Inloggen

Eerste Hulp Duurzame Ontwikkeling

Introtekst: 
Op donderdag 13 april wordt de workshop Eerste hulp bij duurzame ontwikkelingen georganiseerd. Deze workshop is voor MKB-ondernemers die mee willen op de groene golf. We zoomen in op het kiezen van uw volgende duurzame stap. Dat geeft immers veel vragen: Waar gaat het heen? Wat moet ik zien? Welke opties heb ik? Met wie kan ik samenwerken? Wie brengt mij in contact?
Hoofdtekst: 

De thematafel MVO bij de vereniging Noorden Duurzaam presenteert een nieuwe FAQ met ondernemersvragen over MVO. De vragen zijn overzichtelijk geordend door de thematafel en door specialisten voorzien van handige tips. De vragen zijn actueel, de tips to-the-point, de collectie interactief, en raadplegen is kostenloos.

Tijdens de workshop voegen we uw vragen toe en zijn MVO-specialisten life en online beschikbaar voor nieuwe tips. Doe mee en zet uw volgende duurzame stap snel en trefzeker.

In de aanloop naar 13 april kunnen ondernemers alvast MVO-vragen bij de tafel neerleggen. Dat kan met een mailtje aan tt-mvo-nn@noordenduurzaam.nl. De vragen (graag zonder bedrijfsnamen erin) worden anoniem opnomen in de tool en ook anoniem voorgelegd aan de leden van de tafel, er volgt dus geen aquisitie. De tafel zelf staat open voor alle MVO-specialisten in de regio, en voor hun tips bij de verzamelde vragen.

De workshop vindt plaats op donderdagmiddag 13 april tijdens "Het Duurzame Drenthe Event" in het provinciehuis in Assen. Zie https://www.provincie.drenthe.nl/onderwerpen/natuur-milieu/losse-pagina'/duurzame-dates/programma-13-april/

 

StoereVrouwen lid van Noorden Duurzaam

Introtekst: 
Mirjam Pruis is interim-directeur van StoereVrouwen, een netwerk van bewuste shoppers. Vanuit het netwerk wordt geïnspireerd, gelijkgestemden worden samengebracht én er worden tips gegeven, dit alles omtrent het thema bewust shoppen. Daarnaast worden bedrijven gemotiveerd om serieuze stappen te zetten in hun MVO-beleid.
Hoofdtekst: 

Stichting StoereVrouwen
StoereVrouwen is een stichting die bijna 10 jaar bestaat. Met verscheidene campagnes - zoals de Groene Sint campagne, Strip for Fair Fashion en Fair Valentine - heeft StoereVrouwen belangrijke duurzame thema’s onder de aandacht gebracht bij consumenten en in de media. Zo waren ze o.a. te zien in Kassa, EenVandaag, PowNews en in diverse landelijke en regionale dagbladen. Ook hebben ze samengewerkt met bekende Nederlanders, waaronder; Katja Schuurman (Fair Valentine, 2014), Giel Beelen (Fair Valentine, 2013) en Victoria Koblenko (Strip for Fair Fashion, 2012).

De missie van het netwerk luidt als volgt: “Change the world shopping!”. Mirjam: “Nadenken over wat je wel of juist niet koopt, waar en door wie een product gemaakt is en daarmee je stem laten horen met je portemonnee. We love bio, fair, eco, vintage, DIY, recycling, ruilen en MVO!”. Sinds 2013 wordt de organisatie gerund door Bureau StoereZaken, een sociale onderneming die vanuit het netwerk is ontstaan.

Duurzaam communicatiebureau
StoereZaken is een communicatiebureau gericht op duurzame thema’s. Het team bestaat uit acht partners met elk hun eigen expertise. Hierdoor is er kennis en ervaring op het gebied van zakelijk management, relatiebeheer en netwerken, creatieve concepten, campagne voeren, communicatie en PR, tekstschrijven, grafische vormgeving, project- en eventmanagement. Mirjam: “Wij onderscheiden ons door creativiteit, een dosis lef en het netwerk aan StoereVrouwen, bestaande uit ruim 1800 wereldverbeteraars die we in kunnen zetten voor offline en online acties.” Met verrassend frisse campagnes en acties weten zij een groot mediabereik neer te zetten.

Enthousiasmeren voor verduurzaming
In de afgelopen jaren heeft Stoerevrouwen al veel verschillende bedrijven aangezet tot verduurzaming. In 2012 ontvingen de directeuren van alle grote supermarkten een “StoereVrouwen-kalender”. 12 StoereVrouwen gingen hiervoor in verleidelijke pose op de foto met elke maand een specifiek seizoensgebonden Fairtrade of biologisch product. Deze 12 ‘muzes’ zijn hierna serieus in gesprek gegaan om mee te denken over het verduurzamen van het assortiment.

Ook heeft StoereVrouwen - op de eindejaarsborrel van een groot energiebedrijf met een groep StoereVrouwen - een dynamisch gedicht voorgedragen waarin de duurzame bedrijfsresultaten van het afgelopen jaar werden belicht en een aantal ‘groene’ werknemers in het zonnetje werden gezet. Dit heeft tot veel energie en motivatie geleid bij de medewerkers om ook het komende jaar flink aan de slag te gaan met de MVO-plannen.

Stap voor stap het MVO-beleid uitbouwen
StoereVrouwen voert ludieke, sprankelende campagnes uit en richt zich daarnaast op de kleine stappen die gemakkelijk intern kunnen worden gezet. Want hoe kun je een geloofwaardig MVO-beleid voeren als je zelf geen biologische of Fairtrade producten inkoopt, niet dubbelzijdig print of medewerkers overal met de auto naartoe gaan? Mirjam: “Wanneer bedrijven moeite hebben met het internaliseren van MVO-beleid, kunnen wij helpen met het zetten van de eerste concrete stappen. Vaak zijn deze stappen een aanzet voor grotere plannen op MVO-gebied en ook dan kunnen wij ondersteunen door middel van frisse communicatie en campagnes.”

Thematafel Fair Trade Noord-Nederland
Op uitnodiging van de tafelbegeleider is Mirjam is lid geworden van de Fair Trade Tafel. “Ik kende al een aantal andere deelnemers vanuit eerdere samenwerkingen en vind het prettig om nu een plek te hebben om samen te werken en onze plannen en ideeën tot stand te brengen.” Mirjam vertelt dat er aan deze tafel al veel leuke ideeën aan de orde gekomen waar StoereVrouwen een mooie rol bij kan spelen. Daarnaast staat ze er open voor om in gesprek te gaan met andere tafels en organisaties om bij te dragen aan het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen.

StoereVrouwen is lid geworden van Noorden Duurzaam om haar kracht en expertise ook in het Noorden van het land in te kunnen zetten. Mirjam: “Ik woon zelf in Groningen en merk dat veel landelijke organisaties zich specifiek richten op de Randstad. Tegelijkertijd wordt er regionaal veel georganiseerd op het gebied van MVO. Wij kunnen zorgen voor verbinding.”

Links naar ThemaTafel, Profiel StoereVrouwen en Mirjam Pruis.

 

Overleg met MVO Nederland op 26 augustus 2014

Introtekst: 
Er komen steeds meer organisaties die bedrijven willen bijstaan op weg naar MVO. En dan kan het twee kanten uitgaan. Of je gaat de concurrentie met elkaar aan. Of je gaat aan tafel zitten om te bezien of er met vereende krachten meer valt te bereiken. Op initiatief van Noorden Duurzaam vond op 26 augustus j.l. zo'n gesprek plaats.
Hoofdtekst: 

Vertegenwoordigers van MVO Nederland, Noorden Duurzaam, Duurzom, Koplopersproject Fryslân en Transitie Stad & Ommeland hebben op een bijeenkomst in het Infoversum onderling informatie uitgewisseld over visie, doelstelling, concrete activiteiten en verwachtingen van en over elkaar. Dat gaf veel inzicht, met name over de positionering ten opzichte van elkaar. We blijken elkaar zeer goed aan te vullen.
Eén van de voorbeelden was de expeditie duurzame zorg die de komende periode door MVO Netwerk Zorg (onderdeel van MVO Nederland) in Noord-Nederland zal worden uitgerold. Anderen kunnen daarbij een rol spelen. Maar ook zullen nadere afspraken worden gemaakt over lobby en lidmaatschappen. Geconcludeerd werd dat sectorale organisatie voor duurzaamheid steeds belangrijker wordt. Afstemming en samenwerking zal in een vervolgoverleg nader worden uitgewerkt.
Slotconclusie was dat de deelnemers aan het gesprek een gedeelde missie hebben en talrijke praktische raakvlakken. Er liggen synergiekansen en er is energie en ambitie om die op te pakken. Binnenkort zal dan ook een vervolgoverleg plaatsvinden.

 

Martini Ziekenhuis beste in maatschappelijk verantwoord ondernemen

Introtekst: 
Het Groningse Martini Ziekenhuis is dit jaar als eerste geëindigd in de MVO Monitor Ziekenhuizen. Dit is een jaarlijks onderzoek naar het beleid van alle Nederlandse ziekenhuizen op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) van Royal HaskoningDHV. Het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis komt op de tweede plaats en Ziekenhuis Sint Jansdal op de derde plaats.
Hoofdtekst: 

Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer ziekenhuizen werk maken van een duurzame bedrijfsvoering. 'Hoewel de resultaten bemoedigend zijn, moet de zorgsector nog meer in beweging komen om zijn maatschappelijke opgave te realiseren', zegt onderzoeksleider Frank Meijer.
Ranglijst

Royal HaskoningDHV doet al langer onderzoek naar het MVO-beleid van ziekenhuizen maar publiceert dit jaar voor het eerst een ranglijst. De MVO Monitor is vooral gebaseerd op informatie uit publiekelijk beschikbare bronnen en beoordeelt ziekenhuizen op zorg voor 'MVO-sturing en transparantie', 'publieke middelen', 'mensen', 'milieu' en 'de keten'.

(Bron: Zorgvisie)

Lees verder op:

 

Netwerk vergroten en direct kans op een gratis promotievideo bij lid worden VVM netwerk

Introtekst: 
Duurzaam ondernemen en aandacht voor het milieu gaan hand in hand. Er zijn dan ook talloze mensen die interesse hebben in de ontwikkelingen op dit gebied.
Hoofdtekst: 

Voor iedereen die beroepsmatig of privé interesse heeft in de actuele ontwikkelingen op milieugebied, duurzame ontwikkeling en maatschappelijk verantwoord ondernemen, is het lidmaatschap van de VVM netwerk van milieuprofessionals een absolute aanrader.

De leden van de VVM netwerk van milieuprofessionals zijn interessant voor het persoonlijke netwerk van mensen die graag in contact komen met gelijkgestemden die professioneel werkzaam zijn in het veld.

Diverse secties binnen de VVM netwerk van milieuprofessionals zoals o.a. Duurzaam Ondernemen, Voedsel en Landbouw, Verkeer en Vervoer, Afval, en Water organiseren bijeenkomsten en activiteiten, waardoor u zich verder in deze en andere onderwerpen kunt verdiepen.

Een nieuw lid ontvangt het tijdschrift Milieu, diverse nieuwsbrieven, gratis toegang tot de Vakbeurs Energie, workshops plus diverse andere voordelen.

Daarnaast maakt iedereen die lid wordt in de periode van 28 augustus t/m 23 september kans op een gratis promotievideo door Bureau MVO of een gratis stand op één van de VVM symposia.

Op de website www.wordVVMlid.nl is alles te lezen over deze actie en de voordelen van het lidmaatschap. Meer informatie over de VVM netwerk van milieuprofessionals is te vinden via de website www.vvm.info

 

UMCG sluit zich aan bij MVO Netwerk Zorg

Introtekst: 
Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) is lid geworden van het MVO Netwerk Zorg. Namens de Raad van Bestuur ondertekende voorzitter Jos Aartsen het manifest Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Hoofdtekst: 

"Met de ondertekening van dit manifest laten we zien dat het UMCG zich in wil zetten voor een gezonde toekomst van de zorg. Als lid van het MVO Netwerk Zorg kunnen we kennis delen met andere organisaties en van elkaar leren hoe we door maatschappelijk verantwoord te ondernemen, de duurzaamheid, kwaliteit en veiligheid van de zorg kunnen verbeteren, en voor onze medewerkers een goede werkgever kunnen zijn en blijven."

Lees verder:

 

Nieuwe open source quick scan voor communiceren over duurzaamheid

Introtekst: 
Ondernemers in Noord-Nederland kunnen sinds kort met een gratis digitale scan meten hoe duurzaam hun bedrijf is en hoe goed zij hierover communiceren. Deze scan is ontwikkeld door CODIN (Contactnet Duurzame Innovatie Noord-Nederland; voorloper van Noorden Duurzaam) in samenwerking met Syntens en drie ‘duurzame’ noord-nederlandse communicatieadviesbureaus: Groot Haar + Orth, Statement en Comm’Art.
Hoofdtekst: 

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Bedrijven, overheden en instellingen zetten steeds meer in op de verduurzaming van hun inkoop, productieprocessen en bedrijfsvoering. Als ze hierover vervolgens op passende wijze communiceren, is dat gunstig voor hun naamsbekendheid, zichtbaarheid en imago. Helaas is de praktijk vaak anders: organisaties die actief duurzaam ondernemen vergeten hierover te communiceren en organisaties die vrijwel niets doen, voeren het hoogste woord. Tijd voor actie!

Open source
Drie noord-nederlandse communicatieadviesbureaus bundelden hun kennis en ervaring op MVO-gebied en ontwikkelden samen met CODIN en Syntens de gratis en open source scan. Deze bestaat uit 32 vragen, die ondernemers en managers in circa 10 minuten zélf kunnen invullen. Zodra alle vragen zijn beantwoord, laat een grafiek zien hoe de organisatie ervoor staat. Hoe groener de grafiek, des te duurzamer de onderneming en des te beter de communicatie. Laat de grafiek rode of oranje kleuren zien, dan valt er nog wat te verbeteren en zal er een tandje bijgezet moeten worden.

Free publicity
Bij communicatie over duurzaamheid gaat het om het vinden van de juiste balans: niet teveel communiceren, maar ook zeker niet te weinig. Sommige organisaties zijn actief bezig met de verduurzaming van hun bedrijfsvoering, maar communiceren daar niet of nauwelijks over. Zij doen zichzelf daarmee tekort en laten kansen liggen op het vlak van free publicity, zichtbaarheid en imagoverbetering. Andere organisaties doen vrijwel niets op het gebied van MVO, maar schetsen in hun communicatie een beeld van een groene, duurzame en maatschappelijk verantwoord onderneming. Dit wordt green washing of window dressing genoemd. Vroeg of laat vallen deze organisaties door de mand. Eerlijkheid duurt het langst en is dus het meest duurzaam.

Professionele hulp
Hoewel de zelfscan slechts een globaal beeld geeft van de situatie, zet ze wel aan tot nadenken en geeft ze richting aan eventuele vervolgstappen. Ondernemers en managers kunnen daarbij professionele hulp inschakelen. Bijvoorbeeld via een innovatieadviseur van Syntens, die hen op weg kan helpen bij het verduurzamen van onder andere inkoop, innovatie en productie. Voor het optimaliseren van de communicatie richting in- en externe stakeholders kan men terecht bij één van de drie betrokken communicatieadviseurs. Door regelmatig te publiceren over de MVO-ambities, -activiteiten en -resultaten, kunnen bedrijven en organisaties positieve aandacht krijgen en kunnen naamsbekendheid, zichtbaarheid en imago structureel verbeteren.

Bijlage: publicatie in VNO-NCW NoordNieuws, nummer 1, 2013

BijlageGrootte
vnoncw_noordnieuws_codin.pdf1.52 MB
 

Groene Banen Fabriek van start in Heerenveen

Introtekst: 
Vanaf april 2013 start, in een gedeelte van het voormalig pand van Wasserij de Blinde in Heerenveen, de Groene Banen Fabriek. Dit project wil banen creëren die het gebruik van fossiele brandstoffen vermindert en/of het hergebruik van materiaal bevorderd.
Hoofdtekst: 

De Groene Banen Fabriek werkt samen met een Fries designbureau en gaat van reststoffen meubels en objecten maken die op internationale designbeurzen worden gepresenteerd voor het kooppubliek. Daarnaast worden later in het jaar in de Groene Banen Fabriek opvouwbare elektrische steps gemaakt waarmee forenzen vanaf het treinstation of parkeerplaats mee naar hun werk kunnen rijden.

Ook wordt werkgelegenheid bevorderd door nieuwe samenwerkingen met Friese bedrijven. Zo kunnen inwoners straks in de Groene Banen Fabriek advies aanvragen over zonne-panelen en/of woning-aanpassingen, groenteabonnementen bestellen en groentetuin-advies krijgen. Het werk wordt uitgevoerd door Friese bedrijven, waarbij zij geschoolde mensen inhuren van de Groene Banen Fabriek.

In samenwerking met een telemarketingbureau worden Nederlandse winkeliers geholpen met het vindbaar worden via mobile apps. Ook kunnen ZZP-ers gebruik maken van telemarketingdiensten.

Ten slotte zal de Groene Banen Fabriek de medewerkers gaan leveren voor een nieuw op te richten bedrijvencoöperatie met als doel geld te besparen op de energienota.

Kinderen van basisscholen in de provincie krijgen de mogelijkheid om over duurzaamheid te leren door zelf een zonne-oven te maken en zij gaan hun woon-omgeving mooier maken door guerrilla gardening acties. (leuke tuinplanten op onverwachte plekken)

Lees verder op:

 

Johannes Calvijnschool eerste Fairtrade basisschool van Groningen

Introtekst: 
Groningen is al vier jaar achter elkaar Fairtrade Stad en telt nu ook een heuse Fairtrade basisschool: Johannes Calvijnschool in Beijum. Burgemeester Peter Rehwinkel overhandigt vrijdag 11 mei 2012 officieel de titel Fairtrade School aan de basisschool, de eerste van de stad. Fairtrade School is een predicaat van de campagne Fairtrade Gemeenten.
Hoofdtekst: 

Met het behalen van de titel Fairtrade School is de Joh. Calvijnschool de eerste basisschool in Groningen met het Fairtrade label en de tiende bassisschool in Nederland. Groningen heeft een traditie in het behalen van primeurs. Zo was de gemeente, samen met de gemeente Goes in Zeeland, in 2009 de eerste in Nederland die de titel Fairtrade Gemeente veroverde. Daarna kwam de Hanzehogeschool die dat als hogeschool behaalde.

Lees verder op:

 

Eerlijke champignons in schap

Introtekst: 
Alleen champignons die afkomstig zijn van telers die niets te maken willen hebben met de illegale arbeid en onderbetaling in de sector, komen in het schap bij supermarktconcern C1000.
Hoofdtekst: 

Het bedrijf kondigde woensdag aan dat het de buitenlandse champignons stapsgewijs gaat vervangen door Nederlandse exemplaren voorzien van het ketenkeurmerk Fair Produce. Het keurmerk garandeert dat de bedrijven die de champignons hebben geteeld of verhandeld goede arbeidsomstandigheden hebben en zich houden aan de Nederlandse wetten en regels.

Lees verder op:

 
Vereniging Noorden Duurzaam
Nieuws en discussie
Evenementen
Over Noorden Duurzaam
Ledenlijst